Preview

Surgut State University Journal

Advanced search

STRATEGIES OF FOREIGN ECONOMIC ACTIVITIES IN RUSSIAN OIL AND GAS CORPORATIONS

https://doi.org/10.34822/2312-3419-2021-1-65-75

Abstract

In modern economic literature, several strategies for the development of enterprises are examined at the theoretical level. However, the strategy of foreign economic activity, as an independent form of strategy, is not acknowledged at all, or not enough attention is paid to it. The purpose of the article is to identify strategies for the foreign economic activity of Russian oil and gas companies, such as Gazprom, Lukoil, Rosneft, and Surgutneftegaz, based on their annual reports and ratings of Russian analytical agencies. The objectives of the study are, firstly, the development of a methodology for analyzing the results of strategies for foreign economic activity, and secondly, the analysis of the implementation results of strategies for foreign economic activity of the mentioned oil and gas companies. As a result of the study, the features of the strategies of foreign economic activity of enterprises in the oil and gas sector were revealed. Their trajectories are shown in the “commodity item – country” coordinate system.

About the Authors

E. A. Stepanov
South Ural State University (NRU), Chelyabinsk
Russian Federation

Candidate of Sciences (Economics), Docent, Head, Department of Customs Affairs

E-mail: stepanovea@susu.ru

 



D. A. Pletnev
Chelyabinsk State University, Chelyabinsk
Russian Federation

Candidate of Sciences (Economics), Docent, Associate Professor, Economics of Industry and Markets Department

E-mail: pletnev@csu.ru

 



V. D. Pham
Vietnam Academy of Social Sciences (VASS); Graduate Academy of Social Sciences (GASS), Hanoi
Viet Nam

PhD, Professor, Vice-President;

President

E-mail: ducphilosophy@yahoo.com

 

 



References

1. Степанов Е. А., Тран Т. Ф., Нгуен Ч. Т., Килина И. П., Николаева Е. В., Несытых К. Ю. Структурные особенности внешней торговли России и Вьетнама // Вестн. Челяб. гос. ун-та. Экономические науки. 2020. № 11 (445). Вып. 71. С. 68–78.

2. Mintzberg G., Lampel J., Ahlstrand B. Strategy Safari: A Guided Tour Through The Wilds of Strategic Management. Free Press. A Division of Simon & Schulter, NY, 1998. 208 p.

3. Плетнѐв Д. А., Николаева Е. В., Козлова Е. В. Типология официальных стратегий крупных российских корпораций // Устойчивое развитие цифровой экономики и кластерных структур: теория и практика : моногр. СПб. : ПОЛИТЕХ-ПРЕСС, 2020. С. 300–321. DOI 10.18720/IEP/2020.8/12.

4. Гурков И. Б. Интегрированная метрика стратегического процесса – попытка теоретического синтеза и эмпирической апробации // Рос. журнал менеджмента. 2007. № 5 (2). С. 3–28.

5. Гурков И. Б. Стратегический процесс российских компаний // Экон. наука совр. России, 2009. № 2 (45). С. 76–91.

6. Andrews K. The Concept of Corporate Strategy. Irwin: Homewood, 1997. P. 30–42.

7. Simon H. A. Models of the Man. NewYork: JohnWiley, 1957. Р. 18–41.

8. Клейнер Г. Б. Стратегия предприятия. М. : Дело, 2008. 567 с.

9. Клейнер Г. Б. Сущность и структура стратегии предприятия // Совр. конкуренция. 2008. № 6 (12). С. 114–130.

10. Плетнѐв Д. А., Фам В. Д., Наумова К. А. Траектории успеха российских быстрорастущих компаний в транспортной отрасли // Стратегическое планирование и развитие предприятий : сб. докл. участников секционных заседаний XXI Всерос. симпозиума. М. : ЦЭМИ РАН, 2020.С.132–134. DOI 10.34706/978-5-8211-0783-1-s1-37.

11. Наумова К. А. Быстрорастущие компании в промышленности как драйвер экономического роста России // Науч. тр. Вольного экон. общества России. 2020. Т. 224, № 4. С. 464–480.

12. Лугачева Л. И. Внешнеэкономические стратегии машиностроительных предприятий Новосибирской области // Вестн. НГУ. Сер. Социально-экономические науки. 2008. Т. 8, Вып. 1. С. 88–102.

13. Анисимов П. Международная стратегия развития внешнеэкономической деятельности российских предприятий // Риск: ресурсы, информация, снабжения, конкуренция. 2014. № 3. С. 42–46.

14. Кондратенко Ю. Н. Пути развития внешнеэкономической деятельности машиностроительных предприятий // Вестн. Челяб. гос. ун-та. Экономика. 2009. № 19. Вып. 21. С. 117–120.

15. Kholodova M., Kabanenko M., Orekhova L., Kolycheva Z. Prospects for Development of Russian Agricultural Industry in the Context of Export-Oriented Strategy Implementation in the Agro-Industrial Complex // XIII International Scientific and Practical Conference “State and Prospects for the Development of Agribusiness – INTERAGROMASH 2020”. 2020. 11 p.

16. Karipidis P., Chrysochou P., Karypidou I. The Importance of Relationship Characteristics in the Export Performance of Food Firms // British Food Journal. Vol. 122, № 4. Р. 1305–1320.

17. 200 крупнейших российских компаний-экспортеров по итогам 2018 года. 2018. URL: http://www.acex pert.ru/analytics/ratings/200-krupneyshih-rossiyskih-kompaniy-eksporterov-po.html (дата обращения: 10.01.2021).

18. Российский экспорт 200. Итоги 2016 года. 2016. URL: http://www.acexpert.ru/analytics/ratings/reiting- exporterov-rossii-2016.html (дата обращения: 11.01.2021).

19. 200 крупнейших экспортеров России по итогам 2014 года. URL: https://expert.ru/ratings/ekspor teryi/ (дата обращения: 12.01.2021).

20. Стратегия ПАО «Газпром». URL: https://www.gaz prom.ru/about/strategy/ (дата обращения: 13.01.2021).

21. Новая стратегия «Роснефть-2022». URL: https://www.rosneft.ru/docs/report/2017/ru/strategy.html/ (дата обращения: 14.01.2021).

22. О Компании «Лукойл». URL: https://lukoil.ru/ Company/BusinessOperation (дата обращения: 15.01.2021).

23. Деятельность ПАО «Сургутнефтегаз». URL: https://www.surgutneftegas.ru/activities/ (дата обращения: 16.01.2021).


Review

For citations:


Stepanov E.A., Pletnev D.A., Pham V.D. STRATEGIES OF FOREIGN ECONOMIC ACTIVITIES IN RUSSIAN OIL AND GAS CORPORATIONS. Surgut State University Journal. 2021;(1 (31)):65-75. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-3419-2021-1-65-75

Views: 450


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3455 (Online)