FEATURES OF DEVELOPMENT OF TRANSPORT SERVICE MARKET IN THE RUSSIAN ARCTIC
https://doi.org/10.34822/2312-3419-2021-2-51-57
Abstract
The purpose of the study is to identify the main courses and features of the development of the transport service market and their availability for the population of the Arctic zone of the Russian Federation. The author calculated the main indicators characterizing the level of accessibility of public railway and road transport services in the Arctic regions for 2000–2019. The indicators include the coefficients of the intensity of spatial movements of the population on public transport and the focus of the transport system on the needs of the population. It has been determined that over twenty years, the transport mobility of the population of the Arctic regions has been steadily declining, and the transport system has reoriented itself to the interests of enterprises. This may indicate not only a decrease in the availability of transport services for residents of the Russian Arctic but also, in general, a decrease in the degree of comfort for people living in this territory.
About the Author
N. A, SerovaRussian Federation
Candidate of Sciences (Economics), Senior Researcher
E-mail: nataleks13@yandex.ru
References
1. Deng T. Impacts of Transport Infrastructure on Productivity and Economic Growth: Recent Advances and Research Challenges // Transport Reviews. 2013. No. 33 (6). P. 686–699. DOI 10.1080/01441647.2013.851745.
2. Заостровских Е. А. Теоретические подходы к оценке влияния транспорта на экономический рост региона // Изв. Дальневосточ. федерал. ун-та. Экономика и управление. 2016. № 2 (78). С. 16–24. DOI 10.5281/zenodo.58320.
3. Andreasen M. H., Møller-Jensen L. Access to the City: Mobility Patterns, Transport and Accessibility in Peripheral Settlements of Dar es Salaam // Journal of Transport Geography. 2017. № 62. P. 20–29.DOI 10.1016/j.jtrangeo.2017.05.005.
4. Martinkus B., Lukaševičius K. Investment Environment of Lithuanian Resorts: Researching National and Local Factors in the Palanga Case // Transformations in Business and Economics. 2008. № 7 (2). P. 67–83.
5. Бардаль А. Б. Оценка доступности транспортных услуг для населения региона // Власть и управление на Востоке России. 2017. № 3 (80). С. 63–70.
6. Евсеева А. И. Эволюция концепции устойчивой мобильности // Государственное управление. Электронный вестник. 2018. № 69. С. 463–481. DOI 10.24411/2070-1381-2018-00076.
7. Сагинова О. В. Международный опыт развития мобильности в мегаполисе // ЭТАП: экономическая теория, анализ, практика. 2019. № 1. С. 70–81. DOI 10.24411/2071-6435-2019-00005.
8. Serova N. A., Serova V. A. Transport Infrastructure of the Russian Arctic: Specifics Features and Development Prospects // Studies on Russian Economic Development. 2021. No. 32 (2). P. 213–219.
9. Замятина Н. Ю., Пилясов А. Н. Новый подход к освоению северных и арктических территорий России: локальная транспортная система // Проблемы развития территории. 2018. № 4 (96). С. 26–41. DOI 10.15838/ptd.2018.4.96.2.
10. Тарасов П. И. Легкая железная дорога как основа развития транспортной инфраструктуры северных территорий России // Горная промышленность. 2020. № 5. С. 97–101. DOI 10.30686/1609-9192-2020-5-97-101.
11. Биев А. А. Региональные инвестиционные проекты в Арктической зоне России: формирование территориальной инфраструктуры // Север и рынок: формирование экономического порядка. 2018. № 3 (59). С. 61–69. DOI 10.25702/ KSC.2220-802X.3.2018.59.61-69.
12. Зырянов А. И. Маргинальные территории // Географич. вестн. 2008. № 2. С. 9–20.
13. Серова Н. А., Серова В. А. Проблемы пассажирского городского транспорта и качество жизни // Север и рынок: формирование экономического порядка. 2011. № 2 (28). С. 107–110.
14. Транспортная стратегия Российской Федерации на период до 2030 года // Министерство транспорта Российской Федерации. URL: https://mintrans.gov.ru/documents/3/1009 (дата обращения: 29.03.2021).
15. Мачерет Д. А. Свобода передвижения и особенности транспортных систем // Мир транспорта. 2019. № 17 (3). С. 40–54.
16. Регионы России. Социально-экономические показатели // Федеральная служба государственной статистики : сайт. URL: https://rosstat.gov.ru/folde/210/document/13204 (дата обращения: 29.03.2021).
17. Овчарова Л. Н., Пишняк А. И. Уроки монетизации льгот // Мир России. Социология. Этнология. 2016. № 15 (3). С. 134–157.
18. Литвинов А. В., Донченко В. В. Взаимосвязь между уровнем автомобилизации населения и передвижений на легковых автомобилях в городах // International Journal of Advanced Studies. 2020. № 10 (3). С. 64–83. DOI 10.12731/2227-930X-2020-3-64-82.
19. Демишева Е. Назад в 2000-й: бензин по 7 рублей, строительство ТТК и массовые иномарки. URL: https://www.autonews.ru/news/5ed8d1099a794788ef629fbf (дата обращения: 07.03.2021).
Review
For citations:
Serova N.A. FEATURES OF DEVELOPMENT OF TRANSPORT SERVICE MARKET IN THE RUSSIAN ARCTIC. Surgut State University Journal. 2021;(2 (32)):51-57. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-3419-2021-2-51-57