FORMATION AND DEVELOPMENT OF ORGANIZATIONAL INTELLIGENCE IN THE KNOWLEDGE MANAGEMENT SYSTEM
https://doi.org/10.34822/2312-3419-2021-4-8-16
Abstract
The article is devoted to the consideration of the content of “organizational intelligence”, as well as to the methods to form and develop organizational intelligence in the system of knowledge management. Although the concept “organizational intelligence” is known for 50 years, it has not been described
in detail in many scientific works, especially in Russian studies.
With the concept of the intellectual organization, as well as studies of Russian and foreign scientists, the content and features of the concept “organizational intelligence” are described, their systematization is given in the time aspect, the author’s definition of the concept is presented, the methods to form and develop
organizational intelligence in the knowledge management system are described. The further research can expand the understanding of both the content component of the organizational intelligence in organizations of new types and its application as the tool for assessment in knowledge
management.
About the Authors
N. L. AntonovaRussian Federation
Candidate of Sciences (Economics), Associate Professor, Department of Management and Business
E-mail: antonova.surgu@mail.ru
L. L. Kovylina
Russian Federation
Postgraduate;
Deputy Director
E-mail: tagan-i@mail.ru
References
1. Большой энциклопедический словарь / ред. А. М. Прохоров. 2-е изд., перераб. и доп. М. : Большая Рос.Энцикл. ; СПб. : Норинт, 1998. 1434 с.
2. Miles R. E., Snow С. С., Miles G. TheFuture.org // Long Range Plann. 2000. Vol. 33, Is. 3. P. 300–321.
3. Quinn J. B. The Intelligent Enterprise a New Paradigm // AMP. 1992. Vol. 6, № 4. P. 48–63. DOI 10.5465/ame.1992.4274474.
4. Ари де Гиус. Живая компания. Рост, научение и долгожительство в деловой среде. СПб. : Стокгольмская школа экономики в Санкт-Петербурге, 2004. 224 с.
5. Wilensky H. L. Organizational Intelligence: Knowledge and Policy in Government and Industry. New York : Basic Books, 1967. 226 p.
6. Matsuda T. Organizational Intelligence: Its Significance as a Process and as a Product // Proceedings of the International Conference on Economics, Management and Information Technology, 1992. Tokyo, Japan, August 31 – September 4, 1992. P. 219‒222.
7. Halal W. Organizational Intelligence. What Is It, and How Do Managers Use It to Improve Performance? // Knowledge Management Review. 2006. Vol. 1. P. 20‒25.
8. Albrecht K. The Power of Minds at Work – Organizational Intelligence in Action. New York : AMACOM, 2002. 240 p.
9. Мильнер Б. З., Маевский В. И., Сильвестров С. Н. и др. Инновационное развитие: экономика, интеллектуальные ресурсы, управление знаниями / под общ. ред. д-ра экон. наук, проф. Б. З. Милнера. М. : ИНФРА-М, 2009. 624 с.
10. Закиров Р. Ш. Организационный интеллект предпринимательства // Путеводитель предпринимателя. 2008. № 1. С. 125–134.
11. Степанова Г. Н., Мастерова Е. Ю. Интеллектуальная организация: принципы построения и функционирования в экономике знаний ХХI века // Изв. высш. учеб. заведений. Проблемы полиграфии и издат. дела. 2011. № 5. С. 181–191.
12. Авдошин С. М., Тарасов В. Б. Синергетические организации в экономике XXI-го века // Изв. АИН им. А. М. Прохорова. Бизнес-информатика. 2006. Т. 17. С. 155–163.
13. McMaster M. The Intelligence Advantage: Organizing for Complexity. Boston : Butterworth-Heinemann, 1996. 246 p.
14. Liebowitz J. Building Organizational Intelligence: A Knowledge Management Primer. CRC Press, 2000. 156 p.
15. Yolles M. Organisational Intelligence // Journal of Workplace Learning. 2005. Vol. 17,№ 1‒2. P. 99‒114.
16. Зябриков В. В Концепция интеллектуальной организации // Проблемы современ. экономики. 2007. № 3 (23). С. 46–52.
17. Simic I. Organizational Learning as a Component of Organizational Intelligence // Manage Inf & Mark Aspect of the Econ Devel of the Balkan Count. 2005. Р. 189–196.
18. Bahramia M. A., Kianib M. M., Montazeralfaraja R., Zadeh H. F., Zadeh M. M. The Mediating Role of Organizational Learning in the Relationship of Organizational Intelligence and Organizational Agility // Osong Public Health Res Perspect. 2016. Vol. 7, Is. 3. P. 190‒196.
19. Livermore D., Dyne L. V., Ang S. Organizational CQ: Cultural intelligence (CQ) for 21st Century Organizations // Business Horizons. 2021. DOI 10.1016/j.bushor.2021.11.001.
20. Розанов Ф. И. Феномен эмерджентности и проблема описания социальных макросистем в теории социального обмена // Тр. Братск. гос. ун-та: Сер. Гуманитар. и социал. проблемы развития регионов. Братск : ГОУ ВПО «БрГУ», 2007. С. 251–254.
21. Хант Р., Базан Т. Как создать Интеллектуальную организацию. М., 2002. 230 с.
22. Семина А. П. Команда как групповая форма организации труда // Вестн. Алтайск. Акад. экономики и права. 2019. № 12–1. С. 128–133.
23. Жукова Ю. М., Черняев С. И. Некоторые аспекты управления знаниями и интеллектуальным капиталом в вузе // Фундаментал. исслед. 2016. № 5–1. С. 123–130.
24. Абдикеев Н. М., Богачев Ю. С., Октябрьский А. М. Сетевые организационные структуры производства высокотехнологичной продукции как инструмент технологического прорыва в России // Экономич. наука современ. России. 2019. № 3 (86). С. 91–103. DOI 10.33293/1609-1442-2019-3(86)-91-103.
25. Аксеновская Л. Н. Пандемия: трансформация организационной культуры и ее этико-смысловых кодов. URL: https://www.sgu.ru/conference/organizacionnaya-psihologiya-lyudi-i-riski-3/pandemiya-transformaciya-organizacionnoy-kultury-i-ee (дата обращения: 09.11.2021).
Review
For citations:
Antonova N.L., Kovylina L.L. FORMATION AND DEVELOPMENT OF ORGANIZATIONAL INTELLIGENCE IN THE KNOWLEDGE MANAGEMENT SYSTEM. Surgut State University Journal. 2021;(4 (34)):8-16. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-3419-2021-4-8-16