IMMMANUIL KANT᾿S DOCTRINE OF LAW
https://doi.org/10.34822/2312-3419-2021-4-71-80
Abstract
The article is devoted to the concept of Kant’s law. The relation between his practical philosophy, which generates the doctrine of morality and law, and philosophical anthropology is substantiated. The German philosopher defined the essence of a human in his rationality. Being a thinking subject striving for
knowledge, a human possesses a theoretical mind. Being a volitional subject striving for action, a human possesses a practical mind. The universal moral law and universal legal law constitute the freedom of an individual: the first one in the field of morality, the second one in the field of legality. The categories of Kant’s legal theory are systemized, their relation to the foundations of practical philosophy is presented. According to the principles of transcendentalism, the law is a priory form of interior actions of people that is contained in the mind. The philosopher differentiates a natural law and a positive law. The natural law is a priori and based on the mind’s requirements. It is initially inherent in a human before and without any public organization. The positive law, on contrary, springs out of the legislator’s will. It arises in the society and is carried out according to the provisions of the natural law. In the natural way where there is no objective law a human inherits the only initial right – freedom of moral choice. The interconnection between the private and public law in Kant’s legal doctrine is substantiated. In the circumstances of pre-state people acquire subjective natural rights but they are not secured and preliminary. The Königsberg scientist named the totality of such powers as a private law. The private law arises and operates in a natural state, and public law in a civil state. It is a system of laws created for one people or many nations and necessary for the formation and existence of a legal state. Thus, Kant’s philosophical and legal doctrine affirms the freedom and dignity of an individual and protects its inalienable rights. The humanistic orientation of these ideas had a great influence on the following development of European legal thought and culture. The ideal of a law-ordered community of free individuals put forward by Kant is a necessary condition for a person to acquire himself, his essence.
About the Authors
R. A. BurkhanovRussian Federation
Honored Worker of Higher Professional Education of the Russian Federation, Honored Scientist of the Khanty-Mansi Autonomous Okrug – Ugra, Doctor of Sciences (Philosophy), Professor, Head, Department of Philosophy and Law
E-mail: ra.nvarta@gmail.com
O. V. Nikulina
Russian Federation
Candidate of Sciences (Philosophy), Docent, Associate Professor, Department of Philosophy and Law, Surgut State University
E-mail: o.n.nv@yandex.ru
References
1. Медушевский А. Н. Конституционная ретрадицонализация в Восточной Европе и России // Сравнит. конституц. обозрение. 2018. № 1 (122). С. 13–32.
2. Филиппова Н. А. Национальная идентичность в евразийском контексте: особенности российской конституционной реформы 2020 года // Вестник Сургутского государственного университета. 2020. № 2. С. 95–107.
3. Кравец И. А. Конституционное право и телеология: предмет и метод метаотрасли, сферы конституционализации и межотраслевой гармонизации // Актуал. проблемы рос. права. 2018. № 11. С. 131–147.
4. Беляева О. М. Политико-правовые воззрения И. Канта // Вестн. Перм. ун-та. Юрид. науки. 2014. Вып. 1 (23). С. 23–28.
5. Фролова Е. А. Правовая теория И. Канта // Право и государство: теория и практика. 2013. № 7 (103). С. 15–18.
6. Бубер М. Два образа веры: пер. с нем. М. : Республика, 1995. 464 с.
7. Heidegger M. Kant und das Problem der Metaphysik // Heidegger M. Gesamtausgabe. Frankfurt a./M. : Vittorio Klostermann, 1991. Abt. 1. Bd. 3. 317 S.
8. Кант И. Критика чистого разума // Соч. в 4 т. на немецком и русском языках. М. : Наука, 2006. Т. 2, Ч. 1. 1081 с.
9. Кант И. Логика. Пособие к лекциям // Кант И. Трактаты и письма / Отв. ред. А. В. Гулыга. М. : Наука, 1980. С. 319–444 с.
10. Beck L. W. A Commentary of Kant’s Critique of Practical Reason. Chicago : University of Chicago Press, 1963. 306 p.
11. Кант И. Основоположение к метафизике нравов // Соч. в 4 т. на немецком и русском языках. М. : Москов. филос. фонд, 1997. Т. 3. С. 39–275.
12. Despland M. Kant on History and Religion. With a Translation of Kant’s “On the Failure of All Attempted Philosophical Theodicies”. Montreal : McGill-Queen's University Press, 1973. 292 p.
13. Аронсон Д. О. Кант: трансцендентальное обоснование принципов права : дис. … канд. филос. наук. М., 2015. 157 с.
14. Левин М. Р. Разум, идеи и их функции в классической немецкой философии // Вестн. Санкт-Петербург. ун-та. Философия и конфликтология. 2020. Т. 36, Вып. 1. С. 4–23.
15. Баум М. Право и государство в философии Канта // Иммануил Кант: наследие и проект. М. : «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2007. С. 337–350.
16. Бурханов Р. А. Проблема трансцендентального имманентного и трансцендентного в философии Иммануила Канта : дис. … д-ра филос. наук. Нижневартовск, 1999. 300 с.
17. Кант И. Метафизика нравов в двух частях // Соч. в 6 т. М. : Мысль, 1965. Т. 4., Ч. 2. С. 107–438.
18. Тушлинг Б. Право из понятия // Соч. на немецком и русском языках. М. : «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2014. Т. 5, Ч. 1. С. 477–722.
19. Баскин Ю. Я. Кант. М. : Юридическая литература, 1984. 88 с.
20. Пионтковский А. А. Теория права и государства Канта // Философия Канта и современность. М. : Мысль, 1974. C. 152–183.
21. Хюнинг Д. Обоснование Кантом права наказания // Иммануил Кант: наследие и проект. М. : «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2007. С. 359–366.
22. Фасоро С. А. Кант о человеческом достоинстве: автономия, человечность и права человека // Кантовский сб. 2019. Т. 38, № 1. С. 81–98.
Review
For citations:
Burkhanov R.A., Nikulina O.V. IMMMANUIL KANT᾿S DOCTRINE OF LAW. Surgut State University Journal. 2021;(4 (34)):71-80. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-3419-2021-4-71-80