Preview

Surgut State University Journal

Advanced search

THE NUMBER AND STRUCTURE OF ACADEMIC TEACHING STAFF IN THE REGIONS OF RUSSIA

https://doi.org/10.34822/2312-3419-2022-2-51-59

Abstract

The study aims to evaluate the indicators characterizing the number and structure of aca-demic teaching staff providing students with higher education programs in the regions of Russia. The initial empirical data included the results of official statistical reports of higher education organizations, as well as official statistical information on the number of able-bodied population in eighty-five regions of Russia in 2020. In the course of the study, four mathematical models that describe distribution of considered indicators by regions were developed. The results showed that in average there were about two lecturers per a thousand of working residents. It was proved that every three out of four lecturers had a Doctoral or Candidate of Sci-ences degree. In 2020, in average there were 20 students per lecturer. The regions with the maximum and minimum values of the indicators in question were identified. It is shown that higher education has improved significantly in Russia.

About the Author

Yu. S. Pinkovetskaya
Ulyanovsk State University, Ulyanovsk
Russian Federation

Candidate of Sciences (Economics), Associate Professor

E-mail: judy54@yandex.ru



References

1. Jaspers K. The Idea of the University. Boston : Beacon Press, 1959. 136 p.

2. Guri-Rosenblit S., Sebkova H., Teichler U. Massification and Diversity of Higher Education Systems: Interplay of Complex Dimensions // Higher Education Policy. 2007. Vol. 20, No. 4. Р. 373‒389. DOI 10.1057/palgrave.hep.8300158.

3. International Student Mobility: Implementing Coordination for Future Challenges : Public Policy Evaluation. 2019. URL: https://www.vie-publique.fr/ sites/default/files/rapport/pdf/194000726.pdf (дата обращения 10.03.2022).

4. Douglass J. Higher Education’s New Global Order: How and Why Governments Are Creating Struc-tured Opportunity Markets // Educational Studies Moscow. 2011. Vol. 1. Р. 73‒98. DOI 10.17323/ 1814-9545-2011-1-73-98.

5. Stiglitz J. E. Creating a Learning Society: A New Approach to Growth, Development, and Social Progress. Columbia : Columbia University Press, 2014. 660 p.

6. Abel J. R., Deitz R. Do Colleges and Universities Increase Their Region’s Human Capital? // Journal of Economic Geography. 2011. Vol. 12, Is. 3. Р. 667‒691.

7. Ciriaci D. Does University Quality Influence the Interregional Mobility of Students and Graduates? The Case of Italy // Regional Studies. 2014. Vol. 48, Is. 10. Р. 1592‒1608. DOI 10.1080/00343404. 2013.821569.

8. Cervantes M. Higher Education Institutions in the Knowledge Triangle // Foresight and STI Govern-ance. 2017. Vol. 11, No. 2. Р. 27–42.

9. Unger M., Polt W. The Knowledge Triangle be-tween Research, Education and Innovation – A Con-ceptual Discussion // Foresight and STI Governance. 2017. Vol. 11, No. 2. Р. 10‒26. DOI 10.17323/2500-2597.2017.2.10.26.

10. Сведения об организации, осуществляющей образовательную деятельность по образовательным программам высшего образования – программам бакалавриата, программам специалитета, программам магистратуры. Форма ВПО-1 // М-во науки и высшего образования – 2022 : официал.сайт. URL: https://minobrnauki.gov.ru/action/stat/ highed/ (дата обращения: 10.03.2022).

11. Анисимова Е. Е., Бабич С. Г. Изучение основных тенденций в области высшего образования // Экономика и упр. в XXI веке: тенденции развития. 2016. № 33–2. С. 154–158.

12. Максимова И. В. Перспективы повышения конкурентоспособности высшего образования в Рос-сии // Науч. вестн. Волгоград. фил. РАНХИГС. Сер. Экономика. 2019. № 2. С. 81–93.

13. Курилова О. О. Особенности изменения численности и структуры преподавателей вузов // Регионал. вестн. 2020. № 17 (56). С. 48–49.

14. Ломоносов А. В. Определение нормативов численности студентов на одну штатную должность преподавательского состава // Креатив. экономи-ка. 2013. № 12 (84). С. 102–111.

15. Романов Е. В. Угрозы кадровому потенциалу региональных университетов // Экономика региона. 2018. № 14 (1). С. 95–108. DOI 10.17059/ 2018-1-8.

16. Попова С. С., Вдовина Е. Л. Специфика высшего профессионального образования в Пензенской области // Вестн. Пензен. гос. ун-та. 2017. № 4 (20). С. 8–11.

17. Вадимова И. В. Переход к новым соотношениям численности преподавателей и студентов // Советник в сфере образования. 2015. № 6. С. 14–18.

18. Кириллина Ю. В. Качество высшего образования в количественных показателях // Проблемы и перспективы развития образования в России. 2015. № 33. С. 132–136.

19. Меликян А. В. Статистический анализ динамики показателей эффективности российских вузов // Вопр. статистики. 2021. № 28 (1). С. 38–49. DOI 10.34023/2313-6383-2021-28-1-38-49.

20. Демография // Федер. служба гос. статистики : офиц. сайт. URL: https://rosstat.gov.ru/folder/12781 (дата обращения: 10.03.2022).

21. Pinkovetskaia I. Estimation of the Share of Women in the Number of Students of Higher Educational In-stitutions: Data by Regions of Russia // Perspectivas em Diálogo. 2022. Vol. 9, No. 19. P. 7‒20.

22. Pinkovetskaia I., Nuretdinova Y., Nuretdinov I., Lipatova N. Mathematical Modeling on the Base of Functions Density of Normal Distribution // Revista de la Universidad del Zulia. 2021. Vol. 12, No. 33. P. 34–49.


Review

For citations:


Pinkovetskaya Yu.S. THE NUMBER AND STRUCTURE OF ACADEMIC TEACHING STAFF IN THE REGIONS OF RUSSIA. Surgut State University Journal. 2022;(2 (36)):51-59. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-3419-2022-2-51-59

Views: 236


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3455 (Online)