Preview

Surgut State University Journal

Advanced search

CLASSIFICATION OF RISKS IN EDUCATIONAL ACTIVITIES OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS PARTICIPATING IN THE PRIORITY-2030 PROJECT

https://doi.org/10.34822/2312-3419-2022-3-6-15

Abstract

The study analyzes risks arising during educational activities of the higher educational in-stitutions that participate in the Priority-2030 program. The classification of risks is presented. The methodological basis of the study consists of materials and the following methods: dialectical method, method of scientific knowledge, specific scientific methods (analysis, synthesis, comparison, logical, systematic and structural analysis, formalization, analysis of regulatory and legal documents), and modeling. The results of the study will help to detect risks associated with the quality of education in the higher educational institutions as well as to classify them accordingly. The quality of education is determined as the main risk associated factor in educational activities. The authors propose recommendations for developing the events aimed at prevention and minimization of such risk consequences.

About the Authors

N. L. Ketoeva
National Research University “MPEI”, Moscow
Russian Federation

Candidate of Sciences (Economics), Associate Professor

E-mail: nhl76@mail.ru



M. A. Kiseleva
National Research University “MPEI”, Moscow
Russian Federation

Senior Lecturer

E-mail: Goldenrose.91@mail.ru



V. K. Dranitsyna
National Research University “MPEI”, Moscow
Russian Federation

Postgraduate, Engineer

E-mail: kvk1996@mail.ru



References

1. Министерство науки и высшего образования Российской Федерации. URL: https://minobrnauki. gov.ru/opendata/ (дата обращения: 03.08.2022).

2. Smirnov A. Yu. Risks of the Impact of Digital Technologies on the Main Function of the Institute of Education // Науч. Альм. стран Причерноморья. 2021. Т. 3, № 27. С. 8‒14. DOI 10.23947/ 2414-1143-2021-27-3-8-14.

3. Matskevich A. V. A Study on Risk Response to Pandemic-Caused Service Process Disruption in Higher Education // Экономич. наука сегодня. 2021. Вып. 14. С. 65‒70. DOI 10.21122/2309-6667-2021-14-65-70.

4. Skobeltsina K. N., Beshenkov S. A., Kuznetsov A. N. Education Systems Management in Critical Situations: Potential Risks of Digitalization // XIV Inter-national Scientific Conference “INTERAGRO-MASH-2021”, Ростов-на-Дону, 24–26 февраля 2021 г. Ростов н/Д, 2022. P. 739–749.

5. Хомутова Е. Г., Спиридонова А. А., Прокопов Н. И. Модель управления рисками для обеспечения качества образования в университете // Перспективы науки и образования. 2022. № 2 (56). С. 670–685. DOI 10.32744/pse.2022.2.40.

6. Доброродний Д. Г. Цифровая трансформация высшего образования: вызовы и риски для клас-сического университета // Вестн. Белорус. гос. экономич. ун-та. 2021. № 5 (148). С. 105–113.

7. Пашков М. В., Пашкова В. М. Проблемы и риски цифровизации высшего образования // Высш. образование в России. 2022. Т. 31, № 3. С. 40–57. DOI 10.31992/0869-3617-2022-31-22-3-40-57.

8. Приортитет-2030 : программа Министерства науки и высшего образования Российской Феде-рации. URL: https://minobrnauki.gov.ru/action/ priority2030/ (дата обращения: 23.07.2022).

9. Национальный рейтинг университетов. URL: https://academia.interfax.ru/ru/ratings/?page=1&rating=1&year=2022 (дата обращения: 31.07.2022).

10. Гранатуров В. М. Экономический риск: сущность, методы измерения, пути снижения. М. : Дело и сервис, 2010. 207 с.

11. Миэринь Л. А. Основы рискологии. СПб. : С.-Петерб. гос. ун-т экономики и финансов, 1998. 138 с.

12. Бланк И. А. Управление прибылью. Киев : Ника-Центр, 2002. 752 с.

13. Филиппов Л. А., Филиппов М. Л. Оценка риска по методу Вексицкого. Барнаул : Алтайский гос. ун-т, 2000. 54 с.

14. Ренн О. Три десятилетия исследования риска // Вопр. анализа риска. 1999. Т. 1, № 1. С. 80–99.

15. Вечканов Г. С., Вечканова Г. Р. Краткая экономическая энциклопедия. СПб. : ТОО ТК Петрополис, 1998. 509 с.

16. Альгин А. П. Риск и его роль в общественной жизни. М. : Мысль, 1989. 187 с.

17. Меняйло Г. В. Классификация рисков, возникающих в деятельности образовательных организаций высшего образования // Современ. экономика: проблемы и решения. 2016. № 7 (79). С. 28–36.


Review

For citations:


Ketoeva N.L., Kiseleva M.A., Dranitsyna V.K. CLASSIFICATION OF RISKS IN EDUCATIONAL ACTIVITIES OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS PARTICIPATING IN THE PRIORITY-2030 PROJECT. Surgut State University Journal. 2022;(3 (37)):6-15. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-3419-2022-3-6-15

Views: 312


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3455 (Online)