Preview

Surgut State University Journal

Advanced search

UGRA’S CREATIVE CLUSTER AS A TOOL FOR SOCIAL AND ECONOMIC DEVELOPMENT OF THE REGION

https://doi.org/10.35266/2312-3419-2023-1-47-51

Abstract

The article deals with the features of the creative economy developing in the Khanty-Mansi Au-tonomous Okrug ‒ Ugra and the necessity to establish a creative cluster as a tool for social and economic develop-ment of the region. The article aims to determine the level of development of the creative industries in the region. According to statistical analysis, the level of development of the region’s creative industries, particularly the tourism industries, is insufficient. The region does not attract investors due to such developmental obstacles as territorial remoteness, seasonal diversity, and a severe climate. The authors proposed to develop a creative cluster in Ugra in order to solve the problems in question and change the approach to the manage-ment and implementation of tourism in the region.

About the Authors

N. V. Puchkova
Surgut State University, Surgut
Russian Federation

Candidate of Sciences (Economics), Associate Professor
E-mail: puchkova_nv@surgu.ru



E. N. Shutro
Surgut State University, Surgut
Russian Federation

Senior Lecturer

E-mail: shutro_en@surgu.ru



D. Yu. Mikhulya
Surgut State University, Surgut
Russian Federation

Postgraduate

E-mail: denis_mihulya@mail.ru



References

1. Доходы и уровень жизни населения. URL: https://tumstat.gks.ru/ofs_doh_hmao (дата обращения: 05.02.2023).

2. О концепции гражданско-патриотического воспитания граждан Ханты-Мансийского автономного округа – Югры : распоряжение Правительства ХМАО-Югры от 27.11.2017 № 681-рп. Доступ из СПС «Гарант».

3. Государственный природный заповедник «Малая Сосьва» имени В. В. Раевского. URL: https://www.m-sosva.ru/ (дата обращения: 15.02.2023).

4. Гудковских М. В. Спортивный туризм в Ханты-Мансийском автономном округе – Югре // География и туризм : сб. науч. тр. Пермь : ФГОУ ВПО «Перм. гос. национал. исслед. ун-т», 2014. № 13. С. 41–48.

5. Пивнева Е. А. Этнотуризм в Югре: бизнес, традиция и человек // Культура и взаимодействие народов в музейных, научных и образовательных процессах – важнейшие факторы стабильного развития стран Евразии : сб. науч. тр. по материалам Междунар. науч. конф. в 2 ч., 21–24 сентября 2021 г., г. Омск. Омск : Наука, 2021. Ч. 1. С. 393–398.

6. Деньга Е. А., Эйдельман Б. М. Туристско-рекреационный потенциал Ханты-Мансийского автономного округа // Современ. проблемы социал.-гуманитар. наук. 2017. № 2. С. 96–101.

7. О Стратегии социально-экономического развития Ханты-Мансийского автономного округа – Югры до 2036 года с целевыми ориентирами до 2050 года : распоряжение Правительства ХМАО-Югры от 03.11.2022 № 679-рп. Доступ из СПС «Гарант».

8. Туризм в ХМАО-Югре. URL: http://uralfo.gov.ru/ district/KHM/hmao_turism/ (дата обращения: 18.02.2023).

9. Дятлова Т. А., Ванькова О. В. Креативные индустрии и национальный брендинг в ХМАО-Югре // Актуал. вопр. современ. экономики. 2021. № 7. С. 189–195. DOI 10.34755/IROK.2021.37.94.097.

10. Шутро Е. Н. Развитие креативной экономики регионов во время пандемии COVID-19 // Финансовая экономика. 2022. № 3. С. 118–123.


Review

For citations:


Puchkova N.V., Shutro E.N., Mikhulya D.Yu. UGRA’S CREATIVE CLUSTER AS A TOOL FOR SOCIAL AND ECONOMIC DEVELOPMENT OF THE REGION. Surgut State University Journal. 2023;11(1):47-51. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2312-3419-2023-1-47-51

Views: 210


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3455 (Online)