PEDAGOGICAL SYNCRETISM AS A PHENOMENON OF AND DEVELOPING FACTOR FOR AN INTELLECTUAL CAPITAL IN THE POST-INDUSTRIAL ERA
https://doi.org/10.35266/2312-3419-2023-2-72-83
Abstract
The study aims to analyze the prospects of contemporary education in the digital era. The requirements of the international labor market are becoming more information-oriented, implying a frequent usage of methodologies from the mathematical and engineering sciences. The introduction and implementation of these methods into various studies and the entire professional activities of specialists provide for the reevaluation of many education concepts in preparing future specialists in numerous fields. This issue is likely to arise in the near future. Therefore, it is addressed through the prism of pedagogical syncretism, which implies the creation of a comfortable environment for the education and training of students in order to build the intellectual capital of any state in the future.
Keywords
About the Authors
D. Sh. KhomitovTajikistan
Head of the Center for Remote Education
E-mail: dalerdin@mail.ru
B. M. Babadzhanov
Tajikistan
Lecturer, Candidate for the Department of Social Sciences
E-mail: babay12082022@mail.ru
References
1. Национальная стратегия развития Республики Таджикистан на период до 2030 года. URL: http://ef-ca.tj/publications/02.2_rus(FILEminimizer).pdf (дата обращения: 12.02.2023).
2. Ханушек Э., Вёссманн Л. Интеллектуальный капитал в разных странах мира. Образование и экономическая теория роста / пер. с англ. Ю. Каптуревского ; под науч. ред. А. Рябова. М. : Изд. дом Высшей школы экономики, 2022. 351 с.
3. Кун Т. Структура научных революций / пер. с англ. И. Налетова. М. : ООО «Изд-во АСТ», 2003. 605 с.
4. Бабаджанов Б. М. Дидактические технологии педагогического синкретизма // Ученые записки. Серия гуманитарных-общественных наук. 2022. № 4. С. 209–213.
5. Гегель Г. Законы диалектики. Всеобщая история мировая ирония. М. : Родина, 2019. 240 с.
6. Асадуллаев И. К. Новый материализм и экспансия подобия. Душанбе : ЭР-граф, 2013. 84 с.
7. Internet World Stats. URL: https://www.internet worldstats.com/ (дата обращения: 12.02.2023).
8. Таджикистан. Обзор государственных расходов. Стратегические вопросы среднесрочной повестки реформ. URL: https://documents1.world bank.org/ curated/en/099715011042233983/pdf/P17223700b6 8630890a0af0be51fd539151.pdf (дата обращения: 21.02.2023).
9. Гохберг Л. М., Кузьмичева Л. Б., Озерова О. К. и др. Образование в цифрах: 2022 : краткий статистический сборник. М. : НИУ ВШЭ, 2022. 132 с.
10. Игнатова Н. Ю. Образование в цифровую эпоху : моногр. Нижний Тагил : НТИ (филиал) УрФУ, 2017. 128 с.
11. Атлас новых профессий 3.0. / под ред. Д. Варламовой, Д. Судакова. М. : Интеллектуальная Литература, 2020. 456 с.
12. Будущее образования: глобальная повестка. URL: http://vcht.center/wp-content/uploads/2019/06/6.-Obrazovanie-do-2035.pdf. (дата обращения: 13.02.2023).
13. Волков Ю. Г., Поликарпов В. С. Человек: энциклопедический словарь. М. : Гардарики, 2000. 518 с.
14. Годунов И. В., Ларионов И. К. Синергия образования: Философия. Право. Управление. Экономика : моногр. М. : Информационно-внедренческий центр «Маркетинг», 2017. 292 с.
15. Инновации в современной системе образования: подходы и решения : коллективная моногр. / отв. ред. А. Ю. Нагорнова. Ульяновск : Зебра, 2016. 494 с.
16. Гуляев Г. Ю. Инновационные процессы в науке и образовании : моногр. Пенза : МЦНС «Наука и Просвещение», 2019. 188 с.
17. Каримова И. Без технарей для таджикской науки движение вперед невозможно URL: https://tj.sputnik news.ru/radio/20200323/1030938474/nauka-rahmon-uchenye-tajikistan.html (дата обращения: 25.01.2023).
18. Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура / пер. с англ. под науч. ред. О. И. Шкаратана. М. : ГУ ВШЭ, 2000. 608 с.
19. Кристенсен К., Этнони С., Рот Э. Что дальше? Теория инноваций как инструмент предсказания отраслевых изменений / пер. с англ. Е. Калинина. М. : Альпина Бизнес Букс, 2008. 398 с.
20. Майбуров И. А. Эффективность инвестирования и человеческий капитал в США и России // Мировая экономика и международные отношения. 2004. №. 4. С. 3–13.
Review
For citations:
Khomitov D.Sh., Babadzhanov B.M. PEDAGOGICAL SYNCRETISM AS A PHENOMENON OF AND DEVELOPING FACTOR FOR AN INTELLECTUAL CAPITAL IN THE POST-INDUSTRIAL ERA. Surgut State University Journal. 2023;11(2):72-83. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2312-3419-2023-2-72-83