Preview

Surgut State University Journal

Advanced search

INTERNATIONAL RELATIONS IN MONO-EXPORT REGION AS A COMPONENT OF ENTERPRISES’ FOREIGN ECONOMIC STRATEGY

https://doi.org/10.35266/2949-3455-2023-4-8

Abstract

Foreign trade of a mono-export region is mainly determined by the export and import of goods and services provided by large enterprises located on its territory, which determine its economic growth and development. At the same time, the export strategy of enterprises in a mono-export region is heavily influenced by the region’s foreign economic activity development strategy. The study aims to identify the strategies of foreign economic activity of mono-exporting Russian regions using the ABC method to identify the geographical component of the export strategy of their large enterprises. As a result of the study, mono-export regions with exceeding 50 % export share in a particular industry were identified; the dependence of geographical component of the export strategy on its geographical location in Russia was
determined. Moreover, it is strategically necessary for each mono-export region and its enterprises, to maintain and improve foreign trade relations with their potential partner countries.

About the Authors

E. A. Stepanov
South Ural State University, Chelyabinsk
Russian Federation

Candidate of Sciences (Economics), Docent



D. A. Pletnev
Chelyabinsk State University, Chelyabinsk
Russian Federation

Candidate of Sciences (Economics), Docent



N. Kh. Bui
Graduate Academy of Social Sciences, Hanoi
Viet Nam

PhD, Professor, Director



References

1. Паспорт национального проекта (программы) «Международная кооперация и экспорт». URL: http://static.government.ru/media/files/FL01MAEp8YVuAkvbZotaYtVKNEKaALYA.pdf (дата обращения: 01.10.2023).

2. Mintzberg H., Lampel J., Ahlstrand B. Strategy safari: A guided tour through the wilds of strategic management. London: Prentice Hall; 1998. 406 p.

3. Гурков И. Б. Стратегия и структура корпорации. 2-е изд., перераб. М. : Изд-во «Дело» АНХ, 2008. 288 с.

4. Гурков И. Б. Стратегический процесс российских компаний // Экономическая наука современной России. 2009. № 2. С. 76–91.

5. Клейнер Г. Б. Стратегия предприятия. М. : Изд-во «Дело» АНХ, 2008. 567 с.

6. Клейнер Г. Б. Сущность и структура стратегии предприятия // Современная конкуренция. 2008. № 6. С. 114–130.

7. Наумова К. А. Быстрорастущие компании в промышленности как драйвер экономического роста России // Научные труды Вольного экономического общества России. 2020. Т. 224, № 4. С. 464–480.

8. Лугачева Л. И. Внешнеэкономические стратегии машиностроительных предприятий Новосибирской области // Вестник НГУ. Серия: Социально-экономические науки. 2008. Т. 8, Вып. 1. С. 88–102.

9. Кондратенко Ю. Н. Пути развития внешнеэкономической деятельности машиностроительных предприятий // Вестник Челябинского государственного университета. 2009. № 19. С. 117–120.

10. Kholodova M., Kabanenko M., Orekhova L. et al. Prospects for development of Russian agricultural industry in the context of export-oriented strategy implementation in the agro-industrial complex. E3S Web Conf. 2020;175:13004.

11. Karipidis P., Chrysochou P., Karypidou I. The importance of relationship characteristics in the export performance of food firms. British Food Journal. 2020;122(4):1305‒1320.

12. Дещенко А. Ю. Теоретические основы формирования стратегий внешнеэкономической деятельности предприятия // Торговля и рынок. 2021. № 4‒2. С. 68–73.

13. Степанов Е. А., Плетнёв Д. А. Траектории экспортных стратегий предприятий российского транспортного машиностроения // π-Economy. 2022. Т. 15, № 1. С. 19–34. DOI 10.18721/JE.15102.

14. Степанов Е. А. Стратегия внешнеэкономической деятельности российских корпораций металлургической отрасли // Проблемы экономической безопасности и таможенного регулирования:поиск эффективных решений : сб. науч. трудов VI Междунар. науч.-практич. конф., 23–25 марта 2021 г., г. Челябинск. Челябинск : ЮУрГУ, 2021. С. 160–170.

15. Степанов Е. А. Особенности географической стратегии экспорта металлургических предприятий посредством анализа внешней торговли регионов // Друкеровский вестник. 2023. № 2. С. 250–260. DOI 10.17213/2312-6469-2023-2-250-260.

16. Плетнёв Д. А., Степанов Е. А., Буй Н. Х. и др. Факторы формирования и реализации стратегий компаний в условиях 2022 года // Вестник Челябинского государственного университета. 2022. № 4. С. 90–101. DOI 10.47475/1994-2796-2022-10409.


Review

For citations:


Stepanov E.A., Pletnev D.A., Bui N.Kh. INTERNATIONAL RELATIONS IN MONO-EXPORT REGION AS A COMPONENT OF ENTERPRISES’ FOREIGN ECONOMIC STRATEGY. Surgut State University Journal. 2023;11(4):82-92. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3455-2023-4-8

Views: 92


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3455 (Online)