Theoretical approaches to economic development directions in countries to ensure their energy independence
https://doi.org/10.35266/2949-3455-2025-3-6
Abstract
The paper examines the theoretical and practical aspects of the global energy transition from hydrocarbon dependence to renewable energy sources, with an emphasis on institutional and economic barriers. The focus is on institutional factors: the role of the carbon tax (including the EU CBAM and the pilot experiment on Sakhalin in the Russian Federation) in correcting market failures (CO2 externalities), the need for government funding in research and development on renewable energy sources (public goods theory, externalities theory by A. Pigou, endogenous growth of P. Romer). The authors investigate patent activity in the Russian Federation, revealing an imbalance. Specifically, there are 129 and 90 patents for electric cars and biofuels, while renewable energy sources have only 17, solar power plants have 15, wind farms have 9, and small hydroelectric power plants have 9. The analysis also indicate a degree of technological underdevelopment. A comparative analysis of CAPEX/OPEX for electric cars (Honda Kona, Lada Largus) and vehicles with internal combustion engines confirms long-term savings in operating costs (2.75 million rubles over 25 years for Honda; 470 thousand rubles for Lada). There are also infrastructure problems for Lada, including the uneven distribution of 25 to 30 thousand electric cars and 2.5–3 thousand charging stations in the Russian Federation).
About the Authors
L. L. PavlovaRussian Federation
Candidate of Sciences (Economics), Docent
E. A. Aksyonov
Russian Federation
Specialist of “Gazprom Service Technologies” Pipeline Program Implementation Department
References
1. Лаврикова Ю. Г., Бучинская О. Н., ВегнерКозлова Е. О. Зеленый энерго-переход российской промышленности: барьеры и пути преодоления // AlterEconomics. 2022. Т. 19, № 4. С. 638–662. https:// doi.org/10.31063/AlterEconomics/2022.19-4.5.
2. Что такое углеродный налог. Объясняем простыми словами. URL: https://econ.spbu.ru/ru/news-events/news/chto-takoe-uglerodnyy-nalog-obyasnyaemprostymi-slovami (дата обращения: 01.05.2025).
3. Судаков С. С., Лазарян С. С., Вотинов А. И. Трансграничное углеродное регулирование ЕС: оценка будущих платежей для стран-экспортеров // Финансовый журнал. 2022. Т. 14, № 5. C. 71–88. https://doi.org/10.31107/2075-1990- 2022-5-71-88.
4. Сахалинский эксперимент: роль бизнеса в формировании климатической политики. URL: https://национальныепроекты.рф/news/sakhalinskiy-eksperiment-rol-biznesa-v-formirovanii-klimaticheskoypolitiki/ (дата обращения: 01.07.2025).
5. Сухарев О. С. Экономическая теория потребления: виды, свойства и полезность благ // Журнал экономической теории. 2019. Т. 16, № 1. C. 60–74.
6. Бутузов В. А. Энергетика России на основе ВИЭ // Энергетический вестник. 2023. № 28. С. 55–68. https://doi.org/10.24412/2075-2318-2023-28-55-68.
7. Европейская климатическая программа Fit for 55. URL: https://energypolicy.ru/evropejskaya-klimaticheskaya-programma-fit-for-55/novosti/2021/18/14/#:~:text=Целью%20этой%20программы%20по%20борьбе,потребует%20полной%20перестройки%20экономики%20Евросоюза (дата обращения: 01.05.2025).
8. Ма Хуэй, Ли Чжимэн, Чэн Сюминь и др. Развитие литиевой промышленности России и Китая в контексте энергетического перехода и достижения углеродной нейтральности // Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз. 2025. Т. 18, № 1. С. 135–151. https://doi.org/10.15838/esc.2025.1.97.8.
9. Что привело Китай к масштабному переходу на электромобили. URL: https://trends.rbc.ru/trends/green/66acc6919a79475e2c2d465d?from=copy (дата обращения: 01.05.2025).
10. Global oil and gas reserves increase in 2022. URL: https://www.ogj.com/exploration-development/reserves/article/14286688/global-oil-and-gas-reservesincrease-in-2022 (дата обращения: 01.05.2025).
11. Электромобили (рынок России). URL: https://www.tadviser.ru/index.php/Статья:Электромобили_%28рынок_России%29 (дата обращения: 01.07.2025).
12. Европа откажется от ДВС с 2035 году: парламент принял резолюцию. URL: https://www.autonews.ru/news/62a1be499a79476cc42538cc (дата обращения: 01.05.2025).
13. Renewable power generation costs in 2024. URL: https://www.irena.org/-/media/Files/IRENA/Agency/Publication/2025/Jul/IRENA_TEC_RPGC_in_2024_2025.pdf (дата обращения: 01.05.2025).
14. Countries and regions. URL: https://www.iea.org/countries (дата обращения: 01.05.2025).
15. Лаврентьев А. С. Факторы и условия регионального экономического роста: неоклассические и эндогенные теории // Наука ЮУрГУ : материалы 72-й науч. конф., 21–23 апреля 2020 г., г. Челябинск. Челябинск : Изд. центр ЮУрГУ, 2020. С. 156–162.
16. Концепция по развитию производства и использования электрического автомобильного транспорта в Российской Федерации на период до 2030 года : распоряжение Правительства РФ от 23.08.2021 № 2290-р. URL: http://static.government.ru/media/files/bW9wGZ2rDs3BkeZHf7ZsaxnlbJzQbJJt.pdf (дата обращения: 01.05.2025).
17. Милякин С. Р., Скубачевская Н. Д., Мигаль А. В. Рынок легковых автомобилей в России: история, текущее состояние и прогноз // Проблемы прогнозирования. 2025. № 1. С. 137–150. https://doi.org/10.47711/0868-6351-208-137-150.
18. Байбулатов Р. Я., Зубарева Л. В. Генезис научных исследований в области ценообразования на ОРЭМ // Экономические науки. 2023. № 222. С. 83–94. https://doi.org/10.14451/1.222.83.
Review
For citations:
Pavlova L.L., Aksyonov E.A. Theoretical approaches to economic development directions in countries to ensure their energy independence. Surgut State University Journal. 2025;13(3):62-72. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3455-2025-3-6