Preview

Surgut State University Journal

Advanced search

ON THE FUTURE OF STATE AND MUNICIPAL UNITARY ENTERPRISES IN THE CONTEXT OF CHANGED LEGISLATION

https://doi.org/10.34822/2312-3419-2020-4-40-48

Abstract

The issues of effective management of state and municipal property were updated with the adoption of the Federal Law in December 2019. This law prohibits the creation of new state and municipal unitary enterprises in the markets for goods, labor, or services that are in a competitive environment, and provides for their liquidation or reconstruction in competitive commodity markets until 2025.
The article analyzes all the weaknesses of the legal system and the common practice of unitary enterprises.The authors assume that the economic potential of this form of a business organization remains not fully realized, and with the appropriate choice of goals and methods of managing unitary enterprises, they are able to effectively
solve not only socially significant tasks, but also bring sufficient income to the budgets of different levels. It is important to note that the identified shortcomings of the system are leveled not by changing the organizational and legal form, but by clearly regulating the rights and principles of economic activity

About the Authors

R. T. Latypov
Ural State University of Economics, Yekaterinburg
Russian Federation

Candidate of Sciences (History), Docent, Associate Professor, Department of Regional
and Municipal Economics and Management

 



A. V. Ruchkin
Ural State Agrarian University, Yekaterinburg
Russian Federation

Candidate of Sciences (Sociology), Docent, Associate Professor, Department of Management and Economic Theory,

E-mail: alexeyruchkin87@gmail.com



N. A. Yurchenko
Ural State Agrarian University, Yekaterinburg
Russian Federation
Candidate of Sciences (Law), Associate Professor, Department of Management
and Economic Theory


References

1. О государственных и муниципальных унитарных предприятиях: федер. закон от 14 ноября 2002 г. № 161-ФЗ (ред. от 27.12.2019). Доступ из СПС «КонсультантПлюс».

2. Петров Д. В. Право хозяйственного ведения и право оперативного управления. СПб., 2002. 361 c.

3. Орлов Е. В. Унитарные предприятия: история, основы деятельности, перспективы // Изв. Тул. гос. ун-та. Эконом. и юрид. науки. 2014. Выпуск 5-1. С. 78–83.

4. Унитарное предприятие: хозяйствующий субъект или невидимая рука государства» : презентация проекта Экспертного совета при Правительстве Российской Федерации от 3 марта 2015 года. URL: http://open.gov.ru/upload/iblock/981/981e503e47ce185dc6715fc12992b264.pdf (дата обращения: 17.05.2020).

5. Курашко А. Г. Законодательство и доктрина об унитарных предприятиях на современном этапе //Законодательство и экономика. 2006. № 8. С. 68–75.

6. Гражданский кодекс Российской Федерации (часть первая) : федер. закон от 30 ноября 1994 г. № 51-ФЗ (ред. от 30.08.2018). Доступ из СПС «КонсультантПлюс».

7. О полномочиях федеральных органов исполнительной власти по осуществлению прав собственника имущества федерального государственного унитарного предприятия : постановление Правительства РФ от 03 декабря 2004 г. № 739 (ред. от 22.02.2019). Доступ из СПС «КонсультантПлюс».

8. Алексеев С. С. Проблемы теории гражданского права. М., 2003. 128 c.

9. Гашкова О. С. Социальные функции российской почты в условиях перехода к рыночной экономике (1991–2002 гг.) // Вестн. Томск. гос. ун-та. 2012. № 4 (20). С. 109–115.

10. Дозорцев В. А. Принципиальные черты права собственности в Гражданском кодексе // Гражданский кодекс России. Проблемы. Теория. Практика : сб. ст. памяти С. А. Хохлова / Отв. ред. А. Л. Маковский. М., 1998. С. 230–252.

11. Суханов Е. А. О понятии юридического лица и предприятия // Законодательство России в 21 веке : материалы науч.-практ. конф.; Москва, 17 октября 2000 г. М., 2002. С. 179–180.

12. Реформа унитарных предприятий: проблемы и предложения. URL: https://open.gov.ru/events/5514748/ (дата обращения: 16.07.2020).

13. Унитарные предприятия уйдут с конкурентного рынка к 2021 году. А ограничить их деятельность планируют уже в ближайшее время. URL: https://www.eg-online.ru/article/382185/ (дата обращения: 16.07.2020).

14. ФАС в СМИ: Госдума одобрила законопроект о ликвидации ФГУПов и МУПов. URL:https://fas.gov.ru/publications/17132 (дата обращения: 16.07.2020).

15. Унитарные предприятия в России: количество, масштабы и виды деятельности. URL:http://bujet.ru/article/376702.php (дата обращения: 10.08.2020).

16. Госсектор в российской экономике // Бюллетень о развитии конкуренции. 2019. № 25. URL:https://ac.gov.ru/archive/files/publication/a/21642.pdf (дата обращения: 10.08.2020).

17. Рустамова Ф. Путин велел избавиться от ФГУ-Пов и МУПов. Но система сопротивляется. URL:https://www.bbc.com/russian/features-46453764 (дата обращения: 14.07.2020).

18. Latypov R. T., Blagodatskikh V. G., Yadranskiy D. N. Public property Management Effectiveness in the Russian Empire of the Second Third of the 19th - Early 20th Century // Proceedings of the International Conference: 4th International Conference on Historical Education (ICHE 2018). United Kingdom, 2018. P. 866–869.

19. Волохина С. Коммунальный перехват: Минстрой пересмотрит идею о запрете ГУПов. Регионы просят оставить унитарные предприятия в ЖКХ. URL: https://iz.ru/827275/svetlana-volokhina/kommunalnyi-perekhvat-minstroi-peresmotrit-ideiu-ozaprete-gupov (дата обращения: 21.06.2020).

20. Пузыревский С. А. Деятельность ГУПов на конкурентных рынках приводит к их монополизации // Бюджет. 2019. № 5 (197). С. 34–36.


Review

For citations:


Latypov R.T., Ruchkin A.V., Yurchenko N.A. ON THE FUTURE OF STATE AND MUNICIPAL UNITARY ENTERPRISES IN THE CONTEXT OF CHANGED LEGISLATION. Surgut State University Journal. 2020;(4 (30)):40-48. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-3419-2020-4-40-48

Views: 340


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3455 (Online)