Preview

Surgut State University Journal

Advanced search

MARKETING TOOLS IN THE DEVELOPMENT OF REGIONS

https://doi.org/10.34822/2312-3419-2021-2-43-50

Abstract

The study is devoted to the analysis and systematization of knowledge about regional marketing and the marketing complex, as one of the leading areas of strategic management of an administrative and territorial entity. The article shows the need to use marketing as an important element of market relations, contributing to the social and economic development of the regions of Kyrgyzstan. The supplemented modification of the elements of the classical marketing complex is shown. The substantiation and characteristics of its progressive and modern interpretation are given. Based on the results, it is concluded that in order to increase the effectiveness of the use of the marketing mix, special attention should be paid to such elements as the “Program” and “Public Purse” (financial resources). The decomposition of the potential of a regional product, which serves as the basis for the formation and provision of the competitive advantages of the territory, is presented. The analysis made it possible to present a complex of regional marketing as a starting and basic concept for planning and implementing regional policy.

About the Author

B. A. Satyvaldieva
Kyrgyz National University named after Jusup Balasagyn, Bishkek
Kyrgyzstan

Candidate of Sciences (Economics), Docent

E-mail: bsatyvaldieva@gmail.com



References

1. Ускова Т. В. Управление устойчивым развитием региона : моногр. Вологда : ИСЭРТ РАН, 2009. 355 с.

2. Мартынова А. Ю., Качагин Е. А. Маркетинг территорий. Ульяновск : УлГТУ, 2014. 127 с.

3. Коломыцев А. А. Особенности и проблемы регионального маркетинга // Рос. акад. журн. 2013. Т. 25, № 3. С. 61–62.

4. Labudová L., Jánošová D. Regional Policy and Regional Marketing at the Level of Small and Mediumsized Enterprises in Slovakia // Political Preferences. 2020. Vol. 26, P. 41–54.

5. Kalieva M. O. Development of Territory Brand Image: The Marketing Aspect. Review of European Studies. 2015. Vol. 7, № 2. P. 23–27.

6. Козина Е. В., Гостева С. В. Проблемы определения и оценки экономического потенциала региона // Науковедение. 2016. Т. 8, № 5. URL:http://naukovedenie.ru/PDF/99EVN516.pdf (дата обращения 15.03.2021).

7. Федорова О. Б., Чижевская Е. Л. Роль регионального маркетинга в обеспечении устойчивости развития территории // В мире науч. открытий. 2013. № 12. 1. С. 105–116.

8. Сатывалдиева Б. А. Совершенствование регионального управления посредством маркетинговой концепции // Актуальные проблемы экономики и управления. 2019. № 1 (21). С. 76–78.

9. Концепция региональной политики Кыргызской Республики на период 2018–2022 годов (утв. постановлением Правительства Кыргызской Республики от 31 марта 2017 года № 194). URL: http://cbd.minjust.gov.kg/act/view/ru-ru/99907 (дата обращения: 25.01.2021).

10. Программа по переходу Кыргызской Республики к устойчивому развитию на 2013–2017 годы (одобрена постановлением Правительства Кыргызской Республики от 30 апреля 2013 года № 218). URL: http://cbd.minjust.gov.kg/act/view/ruru/ 53067 (дата обращения: 19.03.2021).

11. Bagautdinova N., Gafurov I., Kalenskaya N., Novenkova A. The regional development strategy based on territorial marketing (the case of Russia) // World Applied Sciences Journal. 2012. Vol. 18, Iss. 18. P. 179–184.

12. Eshuis J., Braun E., Klijn E. Place Marketing and Governance Strategy: An Assessment of Obstacles in Place Marketing and Their Effects on Attracting Target Groups // Public Administration Review. 2013. Vol. 73. P. 507–616.

13. Растворцева С. Н., Колчинская Е. Э., Савченко В. С. Анализ инфраструктурных факторов промышленного развития регионе // Науч. вед. Белгород. гос. ун-та. 2015. № 19 (216). Вып. 36/1. C. 29–38.

14. Podoprigora M. G., Nazvanova I. A. Territory Marketing: Its Notion, Specific Features and Implementation Stages // Mediterranean Journal of Social Sciences. 2015. Vol. 6, № 3. Р. 165–172.

15. Фролов Д. П. Маркетинговая парадигма регионального развития. 2-е изд., дополн. Волгоград : Изд-во ВолГУ, 2013. 157 с.

16. Basile G., Dominici G., Tani M. Place Marketing and Management: A Complex Adaptive Systems View. The Strategic Planning of the City of Avellino, Italy // Systemic Practice and Action Research. 2016. Vol. 29. P. 469–484.

17. Дубова Ю. И., Ечка Е. М. Концепция маркетинга микс регионального маркетинга // Вестн. Самар. гос. ун-та. 2015. № 8. С. 55–60.

18. Pimonenko Т., Liulov O., Liulova L. Marketing Instruments to Promote Green Investment: Declining Greenwashing // Economic scopet. 2018. № 140. P. 204–213.

19. Дубровина М. А., Акчурина И. Г. Основные инструменты территориального маркетинга и подходы к его развитию // Тр. Братск. гос. ун-та. Сер. Экономика и управление. 2017. С. 40–43.

20. Дегтярева И. Подходы и инструменты стимулирования экономического развития регионов государства в условиях усиления внешних воздействий и неопределенности // Записки ИГУП. 2015. № 3. 44 с.


Review

For citations:


Satyvaldieva B.A. MARKETING TOOLS IN THE DEVELOPMENT OF REGIONS. Surgut State University Journal. 2021;(2 (32)):43-50. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-3419-2021-2-43-50

Views: 181


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3455 (Online)