FUZZY-MULTIPLE METHODOLOGY OF A COMPREHENSIVE ASSESSMENT OF THE QUALITY OF EDUCATIONAL PERFORMANCE
https://doi.org/10.34822/2312-3419-2022-3-46-53
Abstract
The article proposes fuzzy-multiple methodology for а comprehensive assessment of the quality of educational performance of students in general educational institutions. The methodology is a modification of spectrum-point-based methodology developed and implemented in the Khanty-Mansi Autonomous Okrug ‒ Ugra since 2017. The presented fuzzy-multiple methodology of constructing the “educational results index assessment” and the “school social well-being index assessment” makes it possible to calculate the complex estimates of each index not by ordinary averaging, but by aggregating numerical values of their indicators based on a system of fuzzy logical conclusions. At the same time, a significant process occurs: educational institutions are being ranked and linguistic recognition of terms is at the stage of consideration of each indicator. The division of universal sets of linguistic variables into terms is carried out in such a way that the educational institutions are automatically divided into quartiles according to the original spectrum-point-based methodology. Modification of the methodology also includes reasonable selection of the weight ration indicators using a pairwise comparison scheme based on averaging of a group of expert assessments. The proposed methodology can be easily implemented as software.
About the Authors
V. A. BezuevskayaRussian Federation
Candidate of Sciences (Education)
11114@surgu.ru
T. A. Grosheva
Russian Federation
Candidate of Sciences (Economics), Associat Professor
t_grosheva@ugrasu.ru
References
1. Методика комплексной оценки качества образовательных результатов обучающихся образовательных организаций, расположенных на территории Ханты-Мансийского автономного округа – Югры на 2022 год. URL: https://iro86.ru/images/ Mетодика_2022.pdf (дата обращения: 20.08.2022).
2. Грошева Т. А., Дивеева Г. В. Реализация подходов «бережливого региона» в развитии системы оценки качества образования Ханты-Мансийского автономного округа – Югры // Вестн. Югорск. гос. ун-та. 2022. № 1 (64). С. 147–154.
3. Тихонина С. А., Клочкова Т. Н., Шрайнер О. В. О роли социологических исследований в оценке качества дошкольного образования в регионе // Миссия конфессий. 2020. Т. 9, № 7 (48). С. 796–803.
4. Реморенко И. М., Зададаев С. А. Качество общего образования о методиках и результатах интерпретируемой оценки // Образоват. политика. 2020. № 3 (83). С. 32–37.
5. Данильченко С. Л. Комплексная система оценки качества образования как совокупность организационной структуры, методик, процессов и ресурсов // Междунар. журн. экспериментал. образования. 2017. № 3–2. С. 179–184.
6. Заде Л. А. Понятие лингвистической переменной и его применение к принятию приближенных решений. М. : Мир, 1976. 165 с.
7. Kramarov S., Temkin I., Khramov V. The Principles of Formation of United Geo-Informational Space Based on Fuzzy Triangulation // Procedia Computer Science. 2017. No. 120. P. 835‒843.
8. Крамаров С. О., Сахарова Л. В., Храмов В. В. Мягкие вычисления в менеджменте: управление сложными многофакторными системами на основе нечетких аналог-контроллеров // Науч. вестн. Южного ин-та менеджмента. 2017. № 3. С. 42–51.
9. Блюмин С. Л., Шуйкова И. А., Сараев П. В., Черпаков И. В. Нечеткая логика: алгебраические основы и приложения : моногр. Липецк, 2002. 111 с.
10. Конышева Л. К., Назаров Д. М. Основы теории нечетких множеств. СПб. : Питер, 2011. 192 с.
11. Нестерова С. И., Лукша С. В. Применение многомерного сравнительного анализа в оценке финансового состояния нефтеперерабатывающей организации // Вестн. Междунар. ин-та рынка. 2018. № 2. С. 36–42.
Review
For citations:
Bezuevskaya V.A., Grosheva T.A. FUZZY-MULTIPLE METHODOLOGY OF A COMPREHENSIVE ASSESSMENT OF THE QUALITY OF EDUCATIONAL PERFORMANCE. Surgut State University Journal. 2022;(3 (37)):46-53. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-3419-2022-3-46-53