Current state and prospects of marketing mechanism implementation in customs services
https://doi.org/10.35266/2949-3455-2025-3-3
Abstract
The research subject in this paper is the marketing of customs services. Developing theoretical regulations and recommendations on the implementation of the marketing mechanism in the customs services sphere is the aim. The main objectives include the study of the theoretical basis of customs marketing, the determination of the marketing mechanism current functioning order in the customs sphere, the development of recommendations for improving the interaction between the state and business in foreign trade, the development of functional models on the research topic. This paper uses methods of analysis, modelling, synthesis, and generalization. Based on the conducted research, the theoretical foundations of customs marketing are analyzed. The purpose of the marketing mechanism in customs services is defined, and the “service” concept of the state is developed on the example of the customs service. The recommendations for improving the quality of customs services include the development of the customs services management system model, which will enable them to identify and solve problems promptly in the customs service.
About the Author
A. E. BoborykinaRussian Federation
Lecturer, Senior State Customs Inspector, Postgraduate
References
1. Колчева Д. В., Некрасова О. Л. Теоретические основы таможенного маркетинга в контексте его развития и функционирования // Вестник Сургутского государственного университета. 2024. Т. 12, № 1. С. 27–36. https://doi. org/10.35266/2949-3455-2024-1-3.
2. Ольмезова Н. А., Баглай М. А. Формирование стратегии маркетинга на рынке таможенных услуг в условиях гармонизации таможенной политики // Индустриальная экономика. 2022. Т. 3, № 4. С. 277–283. https://doi.org/10.47576/2712-7559_2022_4_3_277.
3. ГаджиевН.Г., Карпунин А.Ю., КарпунинаЕ.В. и др. Развитие маркетинга во внешнеэкономической деятельности // Экономика. Информатика. 2022. Т. 49, № 1. С. 79–91. https://doi.org/10.52575/2687-0932-2022-49-1-79-91.
4. Щепакин М. Б., Михайлова В. М. Сфера услуг как экономическая категория и вид экономической деятельности // Экономика, предпринимательство и право. 2020. Т. 10, № 1. С. 71–88. https://doi.org/10.18334/epp.10.1.41545.
5. Малышев А. А., Салмова А. В. Особенности разработки комплекса маркетинга на предприятиях сферы услуг на примере гостиницы «Вояж» // E-Scio. 2019. № 3. С. 1–15.
6. Бардин А. А. Состояние и тенденции развития внешнеторговой деятельности России // Экономика и социум. 2020. № 5–1. C. 358–361.
7. Макрусев В. В., Сафронов А. В. Государственные таможенные услуги : моногр. М. : Изд-во Российской таможенной академии, 2008. 194 с.
8. О таможенном регулировании в Российской Федерации и о внесении изменений в отдельные законодательные акты Российской Федерации : федер. закон от 03.08.2018 № 289-ФЗ (ред. от 26.12.2024). Доступ из СПС «КонсультантПлюс».
9. Гречкина О. В., Агамагомедова С. А. Государственные таможенные услуги: понятие, базовые характеристики, виды // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки. 2016. № 3. С. 17–30. https://doi.org/10.21685/2072-3016- 2016-3-2.
10. Стандарты клиентоцентричности // Министерство экономического развития РФ : офиц сайт. URL: https://www.economy.gov.ru/material/directions/gosudarstvennoe_upravlenie/gosudarstvo_dlya_lyudey/standarty_klientocentrichnosti/?ysclid=m3a5mcigm465880038 (дата обращения: 09.11.2024).
11. Мероприятия 2024 // Общественный совет при ФТС России : офиц. сайт. URL: https://www.osfts.ru/meropriyatiya/2024/5747-segodnya-neobkhodim-pryamoj-dialog-s-biznesom-i-obshchestvom?ysclid=m3a5y7z1ip146360161 (дата обращения: 09.11.2024).
12. Функции и задачи // Федеральная таможенная служба : офиц. сайт. URL: https://customs.gov.ru/folder/168695?ysclid=m3a63r8vza141536952 (дата обращения: 09.11.2024).
Review
For citations:
Boborykina A.E. Current state and prospects of marketing mechanism implementation in customs services. Surgut State University Journal. 2025;13(3):30-41. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3455-2025-3-3