Marketing analysis of Omsk fitness organizations
https://doi.org/10.35266/2949-3455-2025-3-7
Abstract
In modern marketing conditions to achieve the required competitiveness level, fitness organizations are to focus on active implementation of marketing as an activity management concept, directed at the varie ty of product portfolio and price policy. Thus, it will provide stable functioning and development, achieving full satisfaction of the needs and interests in all target audience groups. The aim of the conducted marketing research is to compile the necessary information and analytical base to ensure that fitness organizations make reasonable marketing decisions to expand the customer base and attract new consumer segments. The following methods are used in the course of the study: target audience analysis, building a competitive polygon, ABC analysis of the fitness services market, and a survey of fitness organizations heads and fitness instructors. A study of the Omsk fitness services market was conducted, its key features and trends were identified, the number and types of fitness organizations’ services were determined, and a consumer profile was compiled based on key characteristics. The results determine the need for regular monitoring of the characteristics and needs of the target audience in order to develop a marketing strategy and change trends in the fitness services market. The authors identify the prospects for the innovative development of the fitness services market, among which, as one of the promising areas that have not yet found sufficient implementation in the region, is the introduction of physical rehabilitation programs for various target groups into the list of services of fitness organizations. It would ensure the restoration of health after a disease and allow to return to an active life. This can be considered as a key competitive advantage that ensures the required satisfaction level for a particular consumer segment and increases the effectiveness of the organization as a whole.
About the Authors
T. V. TsalkoRussian Federation
Candidate of Sciences (Economics), Docent
E. D. Lipkina
Russian Federation
Candidate of Sciences (Economics), Docent
References
1. Низяев Д. А. Исследование российского рынка фитнес-клубов // Экономика и управление в спорте. 2022. Т. 2, № 4. С. 251–262. https://doi.org/10.18334/sport.2.4.119871.
2. Локша А. В., Петрова Н. И. Маркетинговый анализ рынка фитнес-услуг Приморского края // Фундаментальные исследования. 2017. № 7. С. 156–161.
3. Петренко Е. С., Чаплыгина А. С. Управление маркетинговыми стратегиями фитнес-клубов в контексте реализации проекта «Спорт – норма жизни» в Нижнем Новгороде // Экономика и управление в спорте. 2024. Т. 4, № 4. С. 235–246. https://doi.org/10.18334/sport.4.3.122046.
4. Егорова Н. М. Конкурентоспособность физкультурно-спортивной организации в период кризисной ситуации // Ученые записки Крымского федерального университета имени В. И. Вернадского. Экономика и управление. 2021. Т. 7, № 3. С. 43‒52.
5. Валиев Ш. З., Исаева Н. В., Паникоровская А. А. Особенности формирования и развития рынка фитнес-услуг // Вестник УГНТУ. Наука, образование, экономика. Серия: экономика. 2018. № 2. С. 7–14.
6. Гилазиева С. Р., Симоненков В. С. К вопросу об индивидуальной потребности в физической активности // Вестник Оренбургского государственного университета. 2016. № 1. С. 9–15.
7. Давидян И. Г., Шокола Я. В. Цифровая трансформация сервисных процессов предприятий сферы фитнес-услуг // Технико-технологические проблемы сервиса. 2023. № 1. С. 80–84.
8. Енченко И. В. Анализ развития фитнес-индустрии в России // Проблемы и инновации спортивного менеджмента, рекреации и спортивно-оздоровительного туризма : сб. ст. VII Всерос. науч.-практич. конф. с междунар. участием, 8 июня 2021 г., г. Казань. Казань : Поволжская государственный университет физической культуры, спорта и туризма, 2021. С. 167–168.
9. Иванова Ю. О., Ермакова В. Д. Анализ специфики маркетинговой деятельности в фитнес-индустрии // Экономика и управление в спорте. 2022. Т. 2, № 3. С. 193–200. https://doi.org/10.18334/sport.2.3.119910.
10. Иванова Ю. О., Ермакова В. Д. Совершенствование маркетинговой деятельности фитнес-клуба // Экономика и управление в спорте. 2022. Т. 2, № 1. С. 65–78. https://doi.org/10.18334/sport.2.1.119813.
11. Сафиуллин Д. Э. Оценка конкурентоспособности фитнес-клубов в рамках маркетинга // Проблемы и инновации спортивного менеджмента, рекреации и спортивно- оздоровительного туризма : материалы Всерос. науч.-практич. конф. с междунар. участием, 1–2 июня 2017 г., г. Казань. Казань : Поволжская государственная академия физической культуры, спорта и туризма, 2017. С. 161–163.
12. Дьяконов А. Д. Цифровая трансформация в сфере физической культуры и спорта // Экономика и управление в спорте. 2023. Т. 3, № 1. С. 39–50. https://doi.org/10.18334/sport.3.1.119818.
13. Воронова Д. В., Костылева Н. В. Мобильное приложение как канал диджитал-маркетинга и особенности его использования в индустрии фитнеса // Российские регионы в фокусе перемен : сб. докладов XVIII Междунар. конф., 16–18 ноября 2023 г., г. Екатеринбург. Екатеринбург : Изд. Дом «Ажур», 2023. С. 546–548.
14. Ащеулов А. В., Меговорян Е. А. Мероприятия по управлению предпринимательскими рисками в организациях фитнес-индустрии на случай пандемии // Креативная экономика. 2020. Т. 14, № 8. С. 1875–1886. https://doi.org/10.18334/ce.14.8.110754.
15. Ащеулов А. В., Тютюнников А. С., Черникова В. Е. Особенности управления персоналом в фитнес-индустрии // Экономика труда. 2018. Т. 5, № 4. С. 1195–1202. https://doi.org/10.18334/et.5.4.39688.
16. «Стало модно быть здоровым». Предприниматели – о росте популярности фитнес-индустрии и новых трендах на рынке. URL: https://secrets.tbank.ru/trendy/fitnes-rynok-razvivaetsa/?internal_source=copypaste&internal _source=copypaste (дата обращения: 28.01.2025).
17. Шесть трендов фитнес-индустрии, которые сформировал клиент. URL: https://secrets.tbank.ru/lichnyj-opyt/trendy-fitnes-industrii/?internal_source=copypaste&internal_source=copypast (дата обращения: 28.01.2025).
18. Белякова М. Ю., Дьяконов А. Д. Применение цифровых и информационных технологий в сфере физической культуры и спорта // Экономика и управление в спорте. 2021. Т. 1, № 3. С. 133–148. https://doi.org/10.18334/sport.1.3.119785.
Review
For citations:
Tsalko T.V., Lipkina E.D. Marketing analysis of Omsk fitness organizations. Surgut State University Journal. 2025;13(3):73-82. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3455-2025-3-7